برنامه درسی مبتنی بر مشاغل نوپدید در راستای اشتغال زایی |
کد مقاله : 1045-ST |
نویسندگان |
محمد حسن صادقی *1، حکیمه السادات شریف زاده2 1استاد دانشگاه 2استاد دانشگاه مازندران |
چکیده مقاله |
آموزشها و فعالیتهای مرتبط با آشنایی کودکان با انواع مشاغل در برنامههای آموزشی مدارس از اهمیت و مزایای متعددی برخوردار است. آشنایی با مشاغل نوپدید به کودکان این فرصت را فراهم می کند تا تواناییها، مهارتها و علایق خود را در زمینههای مختلف شناسایی کنند. این تجربه میتواند در انتخاب شغل آیندهشان به عنوان یک مرجع مهم عمل کند آشنایی با انواع مشاغل میتواند انگیزه تحصیلی کودکان را افزایش دهد. زمانی که کودکان میبینند که درسهایی که در مدرسه میخوانند چگونه به شغلهای واقعی مرتبط هستند، احتمالاً بیشتر تمایل به یادگیری دارند. شیوه تجزیه و تحلیل یافته های این پژوهش توصیفی- تحلیلی می باشد. طبق گزارش دیده بان جهانی کارآفرینی آموزش، نقش بسیار مهمی در اشتغال پذیری دارد و تجهیز افراد به مهارت ها و نگرش های کارآفرینی یکی از نخستین اولویت های شناسایی شده در تمام کشورهای عضو دیده بان جهانی کار است. لذا با بررسی دقیق شایستگی های اشتغال پذیری و به ویژه شایستگی های غیرفنی در برنامه درسی می توانیم شاهد برون رفت تدریجی از وضعیت فعلی ناتوانی نیروی کار در عمل به وضعیت مطلوب باشیم. امروزه دو عامل فناوری های مدرن و مهارت به عنوان مکمل یکدیگر مطرح بوده و موجب افزایش تقاضا برای نیروی کار ماهرگردیده است. نگاهی به عناوین شغلی حوزة برنامة درسی این امر را به وضوح نشان می دهد که در برنامة های درسی ظرفیت شکل گرفتن مشاغل نوپدید وجود دارد و در ساختار نظام آموزشی و نهادهای وابسته به آن می توان مسئولیت های مختلفی برای تخصص های آن تعریف کرد. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، آموزش، مشاغل نوپدید، اشتغال زایی |
وضعیت: پذیرفته شده |