گردشگری و کارآفرینی فرهنگی |
کد مقاله : 1034-ST |
نویسندگان |
علی اکبر بای *1، محمد ایمنی2، مریم دادخواه اردهائی3 1مسئول انجمن علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس 2کاردانی مهندسی کامپیوتر 3دانشجو ارشد روانشناسی عمومی |
چکیده مقاله |
در سالهای گذشته برای ساماندهی صنعت توریسم و ایجاد آرامش مورد انتظار برای مسافر و توریسم نیاز به طراحی علوم مرتبط با این صنعت احساس شد. در کشور ما با توجه به جاذبههای مختلف توریستی ازجمله معماری های بیبدیل، وجود تاریخ هفت هزار ساله نانوشته و دو هزار و پانصد مکتوب و مستند، منابع طبیعی، آب و هوای چهارفصل صحیح، جاذبههای اکوتوریسم، آب، جنگل، کویر و ... این صنعت از چهار دهه قبل سازماندهی شده و سالها قبل موضوع آموزش رشتههای مختلف این صنعت از سوی متولیان صنعت گردشگری در ایران موردتوجه قرار گرفت و نهایتا در سال ۱۳۷۸ این آموزشها به بخش خصوصی واگذار شد که مسلما حضور بخش خصوصی در ارجا توفیق این امر را مضاعف نمود که اثر بخشی ارتقا آمار کیفی و کمی بخش خصوصی در بحث آموزش و خدمات جهانگردی را در مقولههای دیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای شناخت توسعه و گسترش این صنعت و علوم مربوطه بایستی متناسب با رشد صنعت توریسم توسعه و تقسیمبندی تخصصی علم توریسم را نیز مدنظر داشت و از ظرفیتهای دانشگاهی، آموزشهای کوتاه مدت آموزشهای ضمن خدمت و مستمر برای رعایت تناسب رشد صنعت به ارتقا علمی بهره جست در غیر این صورت شاهد آسیبببه این صنعت بوده و آسیب صنعت توریسم آسیب به روح و روان و آرامش انسان ها است که آسیبها به آرامش انسانها گناهی نابخشودنی خواهد بود. در تعاریف این علم و در تقسیمبندی کلاسیکی یکی از جاذبههای بسیار مهم که مورد توجه اغلب مردم دنیا است. |
کلیدواژه ها |
" صنعت " آموزش مهارتها " توریسم " صنعت گردشگری" کارآفرینی فرهنگی " |
وضعیت: پذیرفته شده |