مولفه های جامعه شناختی توسعه گردشگری
کد مقاله : 1033-ST
نویسندگان
فریدون مفیدی *، احمد جوان بخت، محمد رضا گنجی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
چکیده مقاله
توسعه گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع در جهان، به شدت تحت تأثیر عوامل اجتماعی قرار دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش مؤلفه‌های جامعه‌شناختی در توسعه گردشگری و چالش‌های پیش روی آن انجام شده است.یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که فرهنگ و هویت محلی، ساختار اجتماعی، سرمایه اجتماعی، آموزش و آگاهی عمومی و زیرساخت‌های اجتماعی، از جمله مؤلفه‌های کلیدی در شکل‌دهی به صنعت گردشگری هستند. این مؤلفه‌ها بر تجربه گردشگران، موفقیت پروژه‌های گردشگری و توسعه پایدار جوامع میزبان تأثیرگذارند. با این حال، توسعه گردشگری نیز با چالش‌هایی همچون مقاومت فرهنگی، نابرابری‌های اجتماعی، تأثیرات منفی بر محیط زیست و جابجایی جمعیت همراه است. برای مقابله با این چالش‌ها، ضرورت دارد تا برنامه‌ریزی‌های مشارکتی، استفاده از فناوری‌های نوین و ترویج گردشگری پایدار مورد توجه قرار گیرد. در مجموع، این پژوهش نشان می‌دهد که توسعه گردشگری نیازمند رویکردی جامع و چند بعدی است که در آن، جنبه‌های اجتماعی به اندازه جنبه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی اهمیت دارند. با توجه به پیچیدگی‌های موجود، همکاری بین بخش‌های دولتی، خصوصی و جوامع محلی برای دستیابی به توسعه گردشگری پایدار ضروری است.
کلیدواژه ها
گردشگری پایدار، مؤلفه‌های جامعه‌شناختی، فرهنگ، ساختار اجتماعی، سرمایه اجتماعی، توسعه پایدار، چالش‌ها.
وضعیت: پذیرفته شده