مولفه های جامعه شناختی توسعه گردشگری |
کد مقاله : 1033-ST |
نویسندگان |
فریدون مفیدی *، احمد جوان بخت، محمد رضا گنجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر |
چکیده مقاله |
توسعه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع در جهان، به شدت تحت تأثیر عوامل اجتماعی قرار دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش مؤلفههای جامعهشناختی در توسعه گردشگری و چالشهای پیش روی آن انجام شده است.یافتههای پژوهش نشان میدهد که فرهنگ و هویت محلی، ساختار اجتماعی، سرمایه اجتماعی، آموزش و آگاهی عمومی و زیرساختهای اجتماعی، از جمله مؤلفههای کلیدی در شکلدهی به صنعت گردشگری هستند. این مؤلفهها بر تجربه گردشگران، موفقیت پروژههای گردشگری و توسعه پایدار جوامع میزبان تأثیرگذارند. با این حال، توسعه گردشگری نیز با چالشهایی همچون مقاومت فرهنگی، نابرابریهای اجتماعی، تأثیرات منفی بر محیط زیست و جابجایی جمعیت همراه است. برای مقابله با این چالشها، ضرورت دارد تا برنامهریزیهای مشارکتی، استفاده از فناوریهای نوین و ترویج گردشگری پایدار مورد توجه قرار گیرد. در مجموع، این پژوهش نشان میدهد که توسعه گردشگری نیازمند رویکردی جامع و چند بعدی است که در آن، جنبههای اجتماعی به اندازه جنبههای اقتصادی و زیستمحیطی اهمیت دارند. با توجه به پیچیدگیهای موجود، همکاری بین بخشهای دولتی، خصوصی و جوامع محلی برای دستیابی به توسعه گردشگری پایدار ضروری است. |
کلیدواژه ها |
گردشگری پایدار، مؤلفههای جامعهشناختی، فرهنگ، ساختار اجتماعی، سرمایه اجتماعی، توسعه پایدار، چالشها. |
وضعیت: پذیرفته شده |